ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH

w Wodzisławiu Śląskim

Erasmus+ 2022-2025

Wizyta naszych uczniów w Hiszpanii w ramach projektu Erasmus+

logoerasmus

Generations Cycling 4 Inclusion & Climate Actionlogogency4in

W drugiej połowie maja 2023 roku wzięliśmy udział w spotkaniu roboczym partnerów naszego projektu. Nasza wizyta w Corelli w Hiszpanii obfitowała w aktywności najróżniejsze – codzienną jazdę na rowerze (toż to w końcu ekologiczny środek transportu!), odwiedzanie miejsc urokliwych i niebanalnych, jak kościół w Alfaro, na którego dachu pomieszkuje 600 bocianów, zwiedzanie zabytków zapierających dech w piersi, takich jak pałac Aljaferia w Saragossie, czy podziwianie sztuki w muzeum Guggenheima w Bilbao. Przeżyliśmy czas bardzo intensywny, ale wypełniony śmiechem, nowymi doświadczeniami a i często wychodzeniem poza swoją strefę komfortu. Najlepiej opowiedzą o tym jednak uczniowie.

„Będąc w Corelli na wizycie roboczej z projektu Erasmus+ po raz pierwszy w życiu doświadczyłam faktycznego szoku kulturowego. Czas wydawał się na jakiś sposób spowolniony, nikt nie wydawał się nigdzie spieszyć. Zauważalna była również różnica w tym jak za dnia operują miasta. Nigdy nie miałam okazji widzieć kawiarni tak przepełnionych ludźmi pogrążonymi w rozmowie w samym środku dnia. Na ogół z tego, co udało mi się zaobserwować, Hiszpania wydaje się dość beztroskim miejscem, a przynajmniej znacznie spokojniejszym od polskiej codzienności.” Wiktoria

„Wycieczka do Corelli była świetną okazją na rekreację. Połączenie jazdy na rowerze z widokiem rozległych pól w drodze do Alfaro lub miejskich zabytków Saragossy daje niezapomniane przeżycia, dzięki którym miałem wrażenie, że wyjazd trwał dłużej niż ustalone 6 dni. Gra terenowa podczas pierwszego dnia pozwoliła nam zapoznać się z krajobrazem miejscowego jeziora oraz sprawdzić umiejętność odnalezienia się w terenie.” Kuba

„Super było pogadać po angielsku i poznać wielu fajnych ludzi. Rozmowy z Irlandczykami o muzyce, z Portugalczykami o różnicach pomiędzy naszymi krajami, z Hiszpanami o ich przedziwnych tradycjach i ciekawostkach związanych z ich krajem. Te rozmowy były dla mnie zdecydowanie najbardziej przyjemną i wartą zapamiętania częścią podróży. Był to bardzo fajny sposób na sprawdzenie swoich umiejętności językowych w realnych sytuacjach oraz na zawarcie międzynarodowych znajomości.” Tytus

„Podczas mobilności mieliśmy okazję poznać dziedzictwo kulturowe i historyczne Hiszpanii. Zwiedziliśmy m. in. średniowieczny pałac muzułmański Aljaferia w Saragossie. Nie obyło się również bez wizyty w muzeum Guggenheima w Bilbao, który zadziwił mnie ogromem oraz wartością przedstawianych dzieł. Lecz z tych wszystkich zabytków, najbardziej zapadł mi w pamięć niepozorny kościół w Alfaro. Dach tego kościoła upodobały sobie bociany, które właśnie tam zakładają swoje gniazda. Obserwowaliśmy też małe bocianiątka, które dopiero co się wykluły i zaczynały swoją przygodę z lataniem. Szczerze mówiąc zobaczyłam tam więcej bocianów niż się spodziewałam, bo w mojej świadomości utarło się, że bociany to polskie, narodowe ptaki.” Gosia

Climate Action Week - akcja sprzątania lasu

W ostatnim dniu odbywającego się w szkole tygodnia świadomości ekologicznej Climate Action Week grupa ochotników wybrała się na akcję sprzątania lasu w okolicach wodzisławskiej Baszty. O 10.00 uczniowie wyposażeni w worki do segregacji śmieci, rękawiczki oraz dobre chęci, wyruszyli w prawie ośmiokilometrową trasę. Sprzątanie trwało około 4 godzin wraz z przerwą na piknik, wysłuchanie prezentacji o historii baszty oraz lesie znajdującym się wokół niej. Uczniowie ćwiczyli w terenie rozpoznawanie rozmaitych gatunków drzew oraz szacunkowe określanie ich wieku.
Akcja bardzo spodobała się uczniom, a także pokazała jak istotne jest dbanie o las i poznawanie jego bogactwa. Był to czas poświęcony pomocy naturze i integracji zespołu Erasmus.

NIEZWYKŁE WARSZTATY KULINARNE ZERO WASTE

W ramach projektu Erasmus+ Generations Cycling 4 Inclusion & Climate Action zorganizowaliśmy wyjątkowe warsztaty kulinarne oparte na zasadzie zero waste -eliminowanie odpadów i wykorzystywanie wszystkich zasobów. Zatem: z obierek po ziemniakach, użytych do przygotowania placuszków ziemniaczanych zrobiliśmy kruszonkę ziemniaczaną w karmelu; z obierek po bananach - nawóz, zaś z samych bananów- chlebek bananowy; z karmelu, który pozostał na patelni - mleko karmelowe; z kaszy jaglanej z poprzedniego dnia - pudding waniliowy; z warzyw z rosołu - wytrawną pastę warzywną, a zieloną część rzodkiewek zmiksowaliśmy w pesto.

Przepisy w załączeniu. Spróbujcie sami!

Dziękujemy Pani Małgorzacie Czyż, specjalistce m.in. od kuchni Zero Waste, instagram@w_kuchni_gosh

Dziękujemy Dyrekcji Zespołu Szkolno - Przedszkolnego nr 7 w Wodzisławiu Śląskim za udostępnienie kuchni.
Dziękujemy Pani Dorocie Wojaczek i jej podopiecznym.

Siekali, obierali, myli, piekli, smażyli, sprzątali, przyprawiali, kosztowali, częstowali: Julia Balińska, Aleksandra Bednorz, Jakub Czyż, Amelia Kaczmarz, Magdalena Kucza, Oliwia Mężyk, Tytus Orszulak, Klaudia Przyczka, Jakub Wlazeł.

CLIMATE ACTION WEEK – SZKOLNY SECOND HAND

W związku z odbywającym się tydzień temu Climate Action Week, nasz erasmusowy zespół zorganizował akcję szkolnego second handu. Wydarzenie miało miejsce przy bocznym wejściu do szkoły, gdzie rozłożyliśmy nasze stoisko z używaną odzieżą, biżuterią i książkami oddanymi przez uczniów i nauczycieli na cele charytatywne. Oprócz promowania ponownego użycia niepotrzebnych nam przedmiotów oraz ograniczenia konsumpcji, chcieliśmy wesprzeć środowisko naturalne. Pieniądze uzyskane w trakcie akcji – 397 złotych - postanowiliśmy przeznaczyć na symboliczną adopcję rysia, o której dowiedzieliśmy się ze strony internetowej WWF.

Dziękujemy wszystkim za zaangażowanie. Możemy śmiało powiedzieć, że akcja okazała się sukcesem i spotkała z aprobatą uczniów i nauczycieli. Mamy nadzieję, że przekonacie się o swojej sprawczości i realnym wpływie jaki nasza akcja wywarła na odbudowę populacji rysi w Polsce.

Konkurs na logo projektu - głosowanie!

Erasmus logoZapraszamy do oddania głosu na najciekawsze logo projektu “Generations Cycling for Inclusion and Climate Action. 2022-2025”.

Czternastu uczniów II LO oraz LSP w Wodzisławiu Śląskim wzięło udział w konkursie na najlepszy symbol graficzny projektu Erasmus+ realizowanego przez naszą szkołę.
Z puli przedłożonych prac komisja konkursowa w składzie: dyrektor Wojciech Komorek, Monika Kołodziej-Mrosek, Małgorzata Bednarczuk-Bukowska i Joanna Dziwoki wybrała 6 najlepszych projektów, które przeszły do kolejnego etapu konkursu.
Od czwartku, 9 lutego 2023 można będzie podziwiać prace naszych uczniów jak i inne projekty logo przygotowane przez naszych projektowych partnerów na Instagramie oraz oddać swój głos na te prace, które wydają Wam się najlepsze.

Zapraszamy do głosowania!

Konkurs na logo projektu Erasmus

Erasmus logo

 

Zapraszamy uczniów naszej szkoły do udziału w konkursie na logo projektu Erasmus+ "Generations Cycling for Inclusion and Climate Action. 2022-2025". Termin składania prac upływa 22 grudnia 2022 roku, na autora zwycięskiego projektu czeka atrakcyjna nagroda. Szczegóły w regulaminie.

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.

Ok