ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH

w Wodzisławiu Śląskim

II Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi i Integracyjnymi im. ks. prof. J. Tischnera Liceum Sztuk Plastycznych im. O. Boznańskiej
II Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi i Integracyjnymi
im. ks. prof. Józefa Tischnera
Liceum Sztuk Plastycznych im. Olgi Boznańskiej

Wyjątkowa wycieczka uczniów "Plastyka" do Londynu

16 września uczniowie naszego Liceum Sztuk Plastycznych oraz Liceum Ogólnokształcącego rozpoczęli swoją pięciodniową wycieczkę do Londynu, wraz z Panią Renatą Szymanek i Anną Czarnotą oraz przewodnikiem Panem Leszkiem. O godzinie 4:20 dotarliśmy na lotnisko w Pyrzowicach, skąd o godzinie 6:25 rozpoczęła się nasza podróż na lotnisko London Luton.

Po przylocie do Anglii od razu metrem wybraliśmy się do największego muzeum sztuki i rzemiosła artystycznego w Londynie - Muzeum Viktorii i Alberta. To właśnie tam nasi uczniowie zobaczyli realizacje wielu innych rzeźbiarzy takich jak Donatello czy Canova. Naszą uwagę zwróciło również malarstwo takich artystów jak Delacroix, Courbet czy Botticelli. Oglądanie prac na żywo i poznawanie warsztatu mistrzów zapewne stanie się motorem napędowym dla rozwoju warsztatu młodych twórców

Kolejnym punktem na mapie naszej wycieczki zaplanowanym na 17 września było The National Gallery. Wejście do galerii znajdującej się na Trafalgar Square poprzedził interesujący wykład Pani Renaty Szymanek na temat twórczości czołowych angielskich pejzażystów oraz impresjonistów. Większość naszych uczniów nie miało dotychczas okazji na własne oczy zobaczyć prac Leonarda da Vinci, Caravaggio czy Vincenta van Gogha, dlatego cztery godziny przeznaczone na zwiedzanie galerii były wykorzystane w pełni. Każdy starał się w tym czasie jak najwięcej zobaczyć i zrobić zdjęcia ulubionych prac. Po zwiedzaniu galerii wraz z naszym przewodnikiem udaliśmy się pieszo do Covent Garden, dzielnicy znanej ze spotkań artystów, cyrkowców, muzyków i osób związanych ze sztuką.

Następnego dnia z samego rana metrem wyruszyliśmy do Tate Britain. Po wejściu do Galerii spostrzegliśmy ogromnych rozmiarów instalację wykonaną przez brytyjskiego rzeźbiarza i artystę wizualnego Hew Locke’a. Idąc dalej naszym oczom ukazały się rzeźby Moore’a oraz Giacometti, a także m.in. A Bigger Splash Davida Hockney’a czy wielkoformatowe płótna Marka Rothko. Jednak najlepsze okazało się być dopiero przed nami. Po zakupieniu unikalnych pamiątek wyruszyliśmy pieszo do Muzeum Brytyjskiego. Architektura oraz monumentalność samego gmachu zaparły nam dech jeszcze przed wejściem. Wewnątrz skrywały się eksponaty pochodzące m.in. z okresu starożytnego Egiptu, Grecji czy Rzymu. Egipskie rzeźby zostały ustawione w galerii chronologicznie od Starego Państwa, aż do panowania Rzymian. Sala zawierała także fragmenty budowli i duże sarkofagi, w tym sarkofag wykonany dla ostatniego Faraona Egiptu. Jednym z istotnych elementów ekspozycji był również Kamień z Rosetty, którego odkrycie umożliwiło przetłumaczenie starożytnego egipskiego pisma obrazkowego. Wystawy ze sztuką oraz przedmiotami kultury materialnej Grecji ilustrowały okres trwających 1500 lat. Prezentowano tam rozwój wyrafinowanej ceramiki, przedstawiającej sceny mitologiczne i zaczerpnięte z życia codziennego. Ponadto pokazano proces wprowadzania w twórczości realistycznych rzeźb postaci ludzkich.

19 września odbył się pogrzeb Królowej Wielkiej Brytanii Elżbiety II. Władze Londynu szacowały, że w poniedziałek do brytyjskiej stolicy przybyło około milin osób by pożegnać zmarłą królową. Wraz z przewodnikiem zdecydowaliśmy, aby w tym czasie ze względów bezpieczeństwa wybrać inny kierunek zwiedzania. Wypełnionym po brzegi metrem wyruszyliśmy do dzielnicy Greenwich. Tam głównym punktem było Królewskie Obserwatorium Astronomiczne stojące na południku zerowym, od którego liczymy długość geograficzną. Malownicza i spokojna okolica umożliwiła naszym uczniom wykonanie szkiców na podstawie krótkiej obserwacji. Tego dnia zwiedziliśmy również historyczną dzielnicę finansową- City of London. Na wschodnim krańcu Londynu przecięliśmy Tamizę maszerując całą grupą najsłynniejszym mostem zwodzonym w Londynie- Tower Bridge. Po drugiej stronie przystanęliśmy na chwilę przy zewnętrznej ścianie Tower of London, gdzie przechodnie składali kwiaty w hołdzie zmarłej królowej. Po długim i bardzo intensywnym dniu wróciliśmy do hotelu, aby się spakować i wypocząć przed ostatnim dniem wycieczki oraz podróżą powrotną.

20 września wymeldowaliśmy się z samego rana, na naszej mapie pozostało jeszcze kilka ważnych elementów do obejrzenia. Metrem dojechaliśmy do centrum Londynu skąd pieszo ruszyliśmy się w stronę Pałacu Buckingham, oficjalnej londyńskiej rezydencji brytyjskich monarchów. Pogoda sprzyjała nam od początku wyjazdu co umożliwiało długie wędrówki każdego dnia. Ciepła odzież czy zmienne obuwie okazało się niepotrzebne. Parlament i wieża zegarowa z Big Beanem stanowiły kolejną atrakcję. Po remoncie oraz gruntownej konserwacji rozpoczętej w 2017 roku zegar znów cieszy oczy mieszkańców Londynu oraz odwiedzających to miasto turystów. Dalej podążaliśmy aleją Whitehall, odchodząca w kierunku północnym od Parliament Square i wiodąca ku Trafalgar Square. Po drodze minęliśmy słynne Downing Street 10- rezydencja i biuro premierów Wielkiej Brytanii oraz Starą Admiralicję i kwaterę Konnej Królewskiej Gwardii. Na koniec po namowie naszych uczniów udaliśmy się jeszcze do jednej z najbardziej popularnej londyńskiej placówki kulturalnej- Muzeum Historii Naturalnej. Sam budynek muzeum jest imponujący, jego architektura reprezentuje wiktoriański neogotyk. Najbardziej charakterystycznym pomieszczeniem w budynku jest Hala Hintze czyli podłużna hala w stylu katedry, gdzie obecnie pod sufitem podwieszony jest szkielet olbrzymiego płetwala błękitnego. Po prawie dwugodzinnym zwiedzaniu udaliśmy się w drogę na lotnisko. O godzinie 1.10 wylądowaliśmy na lotnisku w Pyrzowicach skąd autokarem pojechaliśmy do Wodzisławia Śląskiego.

Wyjazd do Londynu dla wszystkich okazał się niezapomnianym przeżyciem, stał się również motorem napędowym do rozwoju umiejętności warsztatowych młodych twórców. Być może
w przyszłości uda im się podjąć studia w Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych.

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.