W najbliższy wtorek grupa 7 uczniów oraz 2 nauczycieli wyjeżdża do Parmy we Włoszech. Wyjazd ten to kolejna wizyta robocza realizowana w ramach projektu Comenius "Greener World". Pełna relacja zostanie zamieszczona na naszej stronie po powrocie.
Pobyt w Hiszpanii w ramach projekt Comenius obfitował we wrażenia.
Pierwszego dnia pobytu w Bilbao spacerowaliśmy uliczkami tego pełnego uroku miasta, podziwiając piękno tamtejszej architektury. Następnego dnia mieliśmy okazję zwiedzić muzeum Guggenheima oraz katedrę św. Mikołaja. Po powrocie do hotelu poznaliśmy Portugalczyków i Słowaków, z którymi od razu nawiązaliśmy kontakt. Po południu wszyscy udaliśmy się w niezwykle wesołą podróż, dzięki której udało nam się zaprzyjaźnić z kolegami i koleżankami z zagranicy. W Corelli czekały na nas goszczące rodziny. Wieczór spędziliśmy w towarzystwie naszych nowych hiszpańskich przyjaciół.
W najbliższy poniedziałek grupa nauczycieli i uczniów naszej szkoły wyjeżdża do miejscowości Corella w Hiszpanii na wizytę roboczą partnerów projektu Greener World, realizowanego w ramach programu Comenius. Wizyta robocza jest organizowana przez naszą szkołę partnerską Instituto de Education Secundaria "Alhama", a koszty związane z przejazdem oraz pobytem są w 100% finansowane ze środków Komisji Europejskiej. Wizyta będzie trwała 6 dni, wezmą w niej udział uczestnicy z 7 państw. Relacja po powrocie.
◊◊◊
TURCJA Vezirköprü |
PORTUGALIA Aambuja |
WŁOCHY Parma |
HISZPANIA Corella |
SŁOWACJA Novaky |
FRANCJA Saint Gregoire |
PODRÓŻ
Wyruszyliśmy tuż po północy 5 listopada w następującym składzie: uczennice Liceum Plastycznego Aleksandra Ryszka i Marta Zbroja – laureatki konkursu na logo projektu Greener World oraz nauczyciele pracujący przy projekcie - Joanna Dziwoki i Wojciech Komorek.
Najpierw minibusem do Wiednia, później pierwszy samolot do Istambułu i drugi do Samsun. Ostatni środek transportu to kolejny minibus, który zabrał nas do celu naszej podróży – Vezírköprű w prowincji Samsun. Dojechaliśmy na miejsce około 17, na dziewczyny już czekały rodziny goszczące.
DZIEŃ I
W środę, 6 listopada po raz pierwszy spotkaliśmy reprezentantów wszystkich krajów partnerskich naszego projektu – znaliśmy się wcześniej tylko z korespondencji mailowej.
Powitał nas koordynator – Rahmi, przedstawił dyrektora swojej szkoły pana Ísmail Uzun. Rahmi pracuje w prestiżowej szkole średniej, która specjalizuje się w kształceniu młodzieży zainteresowanej przedmiotami ścisłymi. Szkoła jest bardzo nowoczesna, w każdej sali znajduje się tablica interaktywna używana jako zwykłe narzędzie do pracy – mieliśmy okazję wziąć udział w lekcjach matematyki i chemii.
Uczniowie szkoły przygotowali dla nas pokaz tradycyjnych tańców tureckich, które mieliśmy okazję przećwiczyć już sami wieczorem. Staraliśmy się bardzo:)
W tym dniu odbyło się też pierwsze spotkanie robocze – omawialiśmy szczegóły harmonogramu działań projektowych, poszczególne zadania jak i przybliżone terminy najbliższych spotkań.
DZIEŃ II
Od rana ważne spotkania – w urzędzie miasta z zarządzającym prowincją panem Mahmut Kașikgi, który opowiadał nam o Vezírköprű i znaczeniu współpracy w ramach projektu. Wypiliśmy tradycyjną turecką herbatkę i wręczyliśmy podarunek od władz naszego powiatu.
Po południu już tylko praca – prezentowaliśmy owoce naszych przygotowań – przedstawiliśmy partnerom projektu naszą szkołę, opowiedzieliśmy o organizowanych przez nas przedsięwzięciach edukacyjnych i tradycjach naszego regionu. Druga prezentacja, jaką obejrzeli partnerzy projektu dotyczyła zasobów wodnych Polski i sposobu ich użytkowania na poziomie indywidualnym, lokalnym i ogólnopolskim.
Mieliśmy okazję obejrzeć prezentacje wszystkich partnerów projektu i sądząc po tym co zobaczyliśmy, możemy się spodziewać bardzo ciekawej współpracy. Odbyliśmy również kilka ważnych debat ze Słowakami – o pochodzenie Janosika czy przynależność terytorialną Trzech Koron:) Nasi partnerzy mają wspaniałe poczucie humoru!
DZIEŃ III
Kolejna ważna wizyta – tym razem przyjął nas burmistrz miasta pan Ibrahim Sadık Edis.
Mieliśmy okazję zobaczyć piękne miasto Amsaya, którego największą i najsłynniejszą atrakcją są grobowce pontyjskie wykute w skale w zboczu górskim wznoszącym się nad miastem.
Zwiedziliśmy też piękny meczet w centrum miasta, mieliśmy okazję wejść do środka i wysłuchać co na jego temat mają nam do opowiedzenia tureccy uczniowie, którzy pełnili rolę przewodników.
Wieczorem wzięliśmy udział w kolacji pożegnalnej, na której gościł również burmistrz miasta. Przed kolacją nasze plastyczki miały okazję przyjrzeć się artyście przy pracy – malował prezentując ciekawą technikę malarską tzw. marbling.
W trakcie kolacji wręczono nam oficjalne certyfikaty potwierdzające nasz udział w wizycie roboczej.
Kolejna wizyta robocza już w lutym w Hiszpanii, ale zanim ona nastąpi czeka nas sporo pracy związanej z realizacją kolejnych działań wynikających z założeń projektu.
Strona 3 z 4