Erasmus+

Hiszpania, Włochy, Grecja.... Podsumowanie pierwszego roku projektu Erasmus+ w Tischnerze

Rok szkolny 2018/2019 był w Tischnerze wyjątkowy z wielu względów. Jednym z nich jest realizowany i koordynowany przez naszą szkołę międzynarodowy projekt Erasmus + “Entrepreneurship and language matters in life. Developing resourcefulness among students; learning how to set up a business”.
Potrzeba realizowania projektu mającego na celu rozwijanie w uczniach szeroko rozumianej przedsiębiorczości oraz poszerzanie umiejętności z zakresu języków obcych zrodziła się z widocznego wśród młodych ludzi spadku motywacji oraz braku wiary we własne możliwości.
Koordynatorkami projektu oraz organizatorkami działań projektowych w szkole są nauczycielki języków obcych pani Agnieszka Kurasz (język hiszpański) oraz pani Joanna Skorupa (język angielski).
Partnerami w projekcie poza nami są szkoły z Grecji, Hiszpanii, Łotwy i Włoch. Wybór nie jest przypadkowy. Są to kraje borykające się z bardzo dużym bezrobociem wśród młodych ludzi.
Dzięki projektowi jego uczestnicy dowiedzą się jak założyć własną firmę, jak dobrze się do tego przygotować oraz nabiorą tak potrzebnej w dzisiejszych czasach przedsiębiorczej postawy w życiu.

Do tej pory w ramach projektu odbyły się trzy wizyty zagraniczne. W styczniu 2019 r. wizyta uczniów w ramach projektu miała miejsce w L’Elianie koło Walencji w Hiszpanii. Temat przewodni wizyty to “ Ja, otwarty na świat i przedsiębiorczy”. Uczestnicy brali udział w warsztatach z autoprezentacji, dowiedzieli się co należy zrobić, aby dobrze wypaść na rozmowie o pracę oraz poznali różne formy prowadzenia przedsiębiorstwa.
Na przełomie marca i kwietnia w miejscowości Apricena na południu Włoch kolejna grupa uczniów poznawała zasady tworzenia biznesplanu, odkrywała tajniki funkcjonowania małych, lokalnych firm. Uczestnicy wizyty we Włoszech mieli okazję przekonać się, że na pasji można zarobić na własne utrzymanie. Oba te wyjazdy wzbogaciły uczniów w wiedzę z zakresu szeroko rozumianej przedsiębiorczości, ale też dały im możliwość przebywania w międzynarodowym środowisku. Wśród równieśników z innych krajów europejskich mogli rozwijać komunikację w języku obcym.
W czerwcu tego roku odbyło się w greckiej Kalamacie spotkanie partnerów na którym obecni byli nauczyciele koordynujący projekt w każdej ze szkół. Spotkanie partnerów trwało trzy dni i przebiegło głównie na podsumowaniu pierwszego roku projektu i omówieniu najważniejszych założeń i planów na przyszłość.
Poza wyjazdami zagranicznymi projekt zakłada szereg działań lokalnych rozłożonych w czasie na dwa lata, które realizowane są równolegle w każdej ze szkół partnerskich. W Tischnerze do tej pory odbyły się zajęcia ze specjalistą od wizerunku, które poprowadził pan Tomasz Madejski, właściciel agencji reklamowej NXT w Rybniku. Pan Radosław Knesz z wodzisławskiego Inkubatora Przedsiębiorczości przedstawił uczestnikom projektu zasady tworzenia biznesplanu oraz pozyskiwania funduszy unijnych. Nasi uczniowie odwiedzili Urząd Miasta, gdzie poznali wszystkie formalne wymogi zakładania firmy. Od listopada 2018 roku prowadzone są dodatkowe zajęcia z języka angielskiego w biznesie oraz języka hiszpańskiego w biznesie.
Jednak na tym nie koniec. Drugi rok projektu zapowiada się równie dynamicznie i ciekawie. W październiku 2019 roku odbędzie się wizyta na Łotwie, w lutym 2020 nasza szkoła będzie gościć uczestników projektu ze wszystkich krajów partnerskim, a w kwietniu 2020 roku odbędzie się ostatnia wizyta w Grecji. Poza wyjazdami uczniowie mogą wziąć udział w konferencjach, warsztatach z zakresu przedsiębiorczości, reklamy oraz zarządzania. Ponadto kontynuowane będą zajęcia z języków obcych w biznesie. Jednym słowem będzie się działo.

Tekst: Agnieszka Kurasz

erasmus

Pliki cookie ułatwiają świadczenie naszych usług. Korzystając z naszych usług, zgadzasz się, że używamy plików cookie.
Ok